Valberedningsutbildning/Valberedningsutbildning 2020

VÄLKOMMEN TILL VALBEREDNINGSUTBILDNING
LÖRDAG 14 NOVEMBER!

Uppdatering: Eftersom Folkhälsomyndigheten på grund av coronavirus-situationen fortfarande avråder från onödiga resor inom Sverige i höst kommer vi att tillsammans med Sensus studieförbund istället erbjuda en utbildning online som du kan delta i hemifrån. Räkna med att du behöver tillgång till dator och internetuppkoppling – om du behöver hjälp med detta föreslår vi att du i första hand kontaktar distriktsstyrelsen eller konsulent och pratar med dem. Om fler än två från er valberedning vill delta är ni mer än välkomna! Vi återkommer med mer detaljerad information.

Det här är en inbjudan till dig som är vald till valberedning i ett av Svenska Kyrkans Ungas distrikt! Vi erbjuder alla distrikt att anmäla sin valberedning till en utbildning lördagen den 14 november. Utbildningen sker i samarbete med Sensus studieförbund och är en matnyttig utbildning att ta med sig i arbetet inför nästa distriktsårsmöte.

Valberedningarna gör ett jätteviktigt jobb med att förnya och bygga Svenska Kyrkans Unga! Utbildningens mål är att deltagarna ska få med sig fördjupad kunskap om valberedningens uppdrag samt få med många goda och konkreta tips på hur gruppen kan arbeta, hur processen fram till årsmötet ser ut, samt vad som krävs för att bygga och rusta organisationen och den blivande styrelsen på bästa sätt.

Sensus studieförbund har tagit fram en utbildning speciellt för dig som är valberedning i en ideell organisation som Svenska Kyrkans Unga. Målet är att ni som valberedning ska få kunskaper och ett tillfälle att dela erfarenheter med andra i samma situation och känna er redo och beredda för er uppgift. Ta gärna fram distriktets stadgar och eventuella skrivna instruktioner för valberedningens arbete eller liknande dokument ni har i distriktet!

Valberedningsutbildningen börjar kl. 10.00 lördag 14 november och avslutas kl. 16.00.

ANMÄLAN
Du anmäler dig till valberedningsutbildningen på Medlemssidorna. Sista anmälningsdag är den 3 november. Till och med den 3 november kan du logga in och anmäla dig, göra ändringar i din anmälan, eller avanmäla dig. Efter att anmälan stängt måste du mejla förbundskansliet unga@svenskakyrkan.se om du vill avanmäla dig. Ett bekräftelsemejl skickas ut till din mejladress på Medlemssidorna efter anmälningstidens slut. Har du inte fått någon bekräftelse senast den 5 november bör du kontakta förbundskansliet.

AVANMÄLAN
Om du avanmäler dig efter den 3 november, eller inte ansluter till utbildningen, tar vi ut en avgift på 600 kronor för att täcka våra omkostnader. Om du blir sjuk och därför inte kan delta kan du skicka in ett läkarintyg till förbundskansliet senast 17 december, så slipper du avgiften.

Varmt välkommen till valberedningsutbildningen!

Uppsala 2020-10-21

Rebecca Lundberg