Världens kurs - ditt engagemang i världen/Världens kurs 31 okt-1 nov

Vill du tillsammans med andra fundera över hur din tro och handling hänger ihop, få grunderna i internationella frågor, lära dig mer om varför alla inte kan äta sig mätta fast det finns mat så det räcker, prata klimat, eller helt enkelt bara ha roligt? Kom och bli utmanad, inspirerad och engagerad!

Den 31 oktober- 1 november på Stiftsgården i Rättvik får du grundläggande kunskap om Världens kurs, möjlighet att fördjupa dig i något av det tematiska material som finns och vara med på en inspirationsföreläsning. Allt tillsammans med människor från olika sammanhang i olika åldrar. Kursen riktar sig till dig som nyligen fyllt 15 år eller som gjorde det för länge sen, till dig som redan kan allt eller är nybörjare.

Vi startar med lunch onsdag 31 oktober kl. 12 och avslutar med att äta middag tillsammans torsdag 1 november kl. 17.30.

Kostnad
Deltagarkostnad inklusive mat och boende: 50 kr för boende i lägergård. Vill du bo på annat sätt, till exempel i dubbelrum, betalar du det själv och bokar det via Stiftsgården i Rättvik, telefon 0248-79 78 00. Din resa till och från Rättvik betalar du själv.

Valbara spår

Rätten till mat
Det finns tillräckligt med mat till alla i hela världen, trots det lider en miljard människor av hunger. Varför är det så? Tillsammans ska vi göra allt för att utrota hungern!

Tron som drivkraft
Hur hänger din tro ihop med dina handlingar? Vilka drivkrafter har du för att engagera dig i världen runt omkring dig? Med samtal och reflektion om tron och livet hittar vi sätt att engagera oss.

Klimat och miljö
Vad har klimatfrågan med mig och med kyrkan att göra? På vilket sätt är klimatfrågan en rättvisefråga? Och kan det verkligen vara mission att jobba med ekologiskt jordbruk?

Vad är världens kurs?
Världens kurs är en serie studiematerial där du får möjlighet att tillsammans med andra lära dig mer, reflektera över och diskutera kyrkans, församlingens och din personliga roll i vår globala tillvaro. Materialen är framtagna av Svenska kyrkan, Sensus och Svenska Kyrkans Unga. Läs mer på
www.varldenskurs.se

Har du frågor kontakta Anna Rehnberg på Svenska Kyrkans Ungas förbundskansli, 018- 640 657 eller anna.rehnberg@svenskakyrkan.se